Yksikin liikenneonnettomuus on liikaa
Usein kuljettaja on se, joka voisi omalla toiminnallaan ehkäistä liikenneonnettomuuden. Kuljettajalta vaaditaan kärsivällisyyttä ja valppautta, kun liikkeellä on työkoneita ja hirvestyskausi alkaa. Liikennesääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen vähentää vaaratilanteita. Jokaisen on myös tärkeä tietää, miten onnettomuuspaikalla toimitaan.
Kertaa väistämissäännöt
– Jokaisen on hyvä kerrata väistämissäännöt. Moni suomalainen kuljettaja on epävarma autoilijoiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden välisistä väistämissäännöistä, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.
Suojatiellä autoilija ei aina ole väistämisvelvollinen. Autoilijan on väistettävä sähköpotkulautailijaa ja pyöräilijää silloin, kun autoilija kääntyy, ajaa pihasta, parkkipaikalta tai muusta vastaavasta paikasta, tulee väistämiseen velvoittavan liikennemerkin takaa tai tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa tai on poistumassa liikenneympyrästä.
Muissa tilanteissa sähköpotkulautailijan ja pyöräilijän on väistettävä autoilijaa, jos ajaa laudalla tai pyörällä ajoradalle pyörätieltä tai pihakadulta, kävelykadulta, polulta, pihasta tai vastaavalta alueelta tai ajaessaan tien yli muualla kuin risteyksessä. Näissä tilanteissa sähköpotkulautailijan ja pyöräilijän on väistettävä myös jalankulkijoita ja muita tienkäyttäjiä.
Sähköpotkulaudan ja pyörän taluttaja on sen sijaan tieliikennelain silmissä jalankulkija, jolle täytyy aina antaa suojatiellä esteetön kulku.
Kertaa säännöt (Liikenneturva.fi)
Huomioi hitaat ajoneuvot ja yllättävät esteet
Kesän loppupuolella liikenteessä kulkee paljon hitaita työkoneita, kuten traktoreita ja puimureita. Muiden tiellä liikkujien on hyvä tiedostaa, että raskaan koneen kuljettajan näköpiiriin voi jäädä kuolleita kulmia.
Työkone voi myös kääntyä paikassa, jossa ei näy selkeää risteystä. Isot työkoneet tarvitsevat kääntyessään tilaa, joten jätäthän niihin normaalia isomman turvavälin.
Alenna omaa ajonopeuttasi ennen ohitusta ja ohita vain turvallisessa paikassa. Ohituskielto, kuten sulkuviiva, koskee myös hitaan työkoneen ohitusta.
Näin loppukesästä hirvet alkavat liikkua aktiivisemmin etenkin iltahämärän tullen. Ole valppaana hirvivaara-alueella ja alenna ajonopeutta etenkin metsästäjien merkkaamilla passipaikoilla. Jos hirvi juoksee tielle, yritä väistää sitä takapuolelta.
Kuormaa oikein
Mökkikauden päättyminen näkyy liikenteessä lisääntyneinä peräkärryjen ja muiden kuormien kuljetuksina.
– Ajoneuvon kuormaamisessa on huomioitava monta tekijää. Ajoneuvo on kuormattava niin, ettei se vaaranna muita, vahingoita omaisuutta, putoa tielle tai laahaa maata, pöllyä tai aiheuta muutakaan haittaa, ohjeistaa komisario Seppo Porokka Itä-Suomen poliisilaitokselta.
Yleisohjeena kuormaukselle on, että ajoneuvoon ei saa sijoittaa tavaraa, eläimiä tai ihmisiä siten, että ne estävät kuljettajaa näkemästä tai haittaavat ajoneuvon käsittelyä. Kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala kokonaisuus eikä se saa peittää ajoneuvon valaisimia, heijastimia tai kilpeä.
Kuorma tulee aina varmistaa tukemalla tai sitomalla se niin, että se ei liiku. Kuorma on myös suojattava peitteellä, jos se voi ajon aikana pöllytä tai varista tielle.
– Sadesäässä, hämärässä ja pimeällä kuorman ulommaisin kohta on merkittävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävällä valaisimella ja valkoisella heijastimella sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävällä valaisimella ja punaisella heijastimella, Porokka muistuttaa.
Toimi onnettomuuspaikalla tai hälytysajoneuvon kohdatessasi näin
Jos havaitset onnettomuuspaikan, jolla ei näy auttajia, eikä paikkaa ole merkattu poliisin tai pelastuslaitoksen huomionauhalla, aja rauhallisesti tien sivuun ja käy tarkistamassa avun tarve.
Jos paikalla on loukkaantuneita, kutsu apua numerosta 112 ja toimi hätäkeskuksen ohjeiden mukaan.
Jos saavut liikenneonnettomuuspaikalle, jossa on jo pelastustoiminta käynnissä, ohita se maltillisella ajonopeudella turvallisen etäisyyden päästä. Noudata aina liikennettä ohjaavan henkilöstön ohjeita.
Muistathan myös, että onnettomuuspaikkaa ei saa kuvata. Kuvaaminen vaarantaa työtään tekevien ensihoitajien ja pelastajien turvallisuuden, loukkaa uhrien yksityisyydensuojaa ja voi myös hankaloittaa onnettomuuden hoitoa ja aiheuttaa lisäonnettomuuksia.
– Pelastushenkilöstön tulee voida keskittyä onnettomuuspaikalla ihmisten pelastamiseen ja lisävahinkojen torjumiseen. Heidän ei tulisi joutua vaaraan sen vuoksi, että ohi ajavat eivät hiljennä tarpeeksi ja noudata liikenteenohjaajien ohjeita tai häiritsevät pelastustoimintaa kuvaamalla, huomauttaa riskienhallintapäällikkö Jani Jämsä Etelä-Savon pelastuslaitokselta.
Jos huomaat hälytysajossa olevan ajoneuvon tulevan takaasi, pidä oman autosi vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Hätävilkuilla kerrot havainneesi hälytysajoneuvon. Vältä nopeita jarrutuksia ja muita äkkiliikkeitä. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä.
Katso myös ohjevideo (Youtube.com)
Infoikkuna
Viime vuosina Suomessa tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieltä suistumisissa
• yli puolessa tapauksista ylinopeutta oli vähintään 20 kilometriä tunnissa
• noin 60 % kuljettajista oli päihtyneitä
• lähes puolet menehtyneistä ei käyttänyt turvavyötä.
Voit ehkäistä liikenneonnettomuuksia ja lieventää niiden seurauksia, kun noudatat nopeusrajoituksia, käytät turvavyötä, etkä aja päihtyneenä.