Hyppää sisältöön

Hätäkeskus – kuinka voin auttaa?

Soita hätänumeroon 112 kiireellisissä, todellisissa hätätilanteissa. Soita aina hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa. Soita myös silloin, kun epäilet näin olevan tai koet tilanteen uhkaavaksi. Hätäkeskuspäivystäjä lähettää sinulle poliisin, pelastuksen, ensihoidon tai sosiaalitoimen apua paikalle.

Anna mahdollisimman tarkka kuvaus tapahtuneesta. Saat tarvitsemaasi apua paikalle…

Hätäkeskus palvelee 24/7 ja vastaa puheluusi mahdollisimman nopeasti. Muistathan, että Hätäkeskukset saattavat ruuhkautua ajoittain esimerkiksi myrskyn aiheuttamien laajojen vahinkojen vuoksi. Soittoosi vastataan aina mahdollisimman pian, joten odota hetki rauhassa ja keskity vastaamaan mahdollisimman tarkasti sinulle esitettyihin kysymyksiin.

Sinisellä pohjalla numero 112

Näin toimit hätäilmoitusta tehdessäsi

1. Soita hätäpuhelu itse, jos voit
Osaat antaa tarkimman kuvauksen onnettomuustilanteesta tai voinnistasi.
Soittaja on tärkeimmässä roolissa oikean avun paikalle saamiseksi ja toisen henkilön kautta tullut puhelu voi viivästyttää avun paikalle tuloa. 

2. Kerro mitä on tapahtunut
Hätäkeskuspäivystäjä esittää kysymyksiä tilanteesta, jotta hän pystyy lähettämään oikean avun paikalle. Kerro se mitä näet ja yritä kertoa mahdollisimman tarkasti kaikki tietosi.

3. Kerro tarkka osoite ja kunta – tiedä aina missä olet!
Hätäkeskuksen alueella saattaa olla useita samoja osoitteita eri kunnissa. Siksi on tärkeää kertoa tapahtumaosoitteen lisäksi myös paikkakunta. Laita kotiisi ja vapaa-ajan asuntoosi näkyvälle paikalle tarkka osoitteesi, jotta ilmoitat hätätilanteessa sen varmasti oikein. Lisäksi myös vieraasi saavat tehtyä hälytyksen.

4. Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin
Muista, että kysymykset eivät viivästytä avun hälyttämistä. Kiireellisessä tapauksessa päivystäjä hälyttää jo puhelun aikana avun paikalle. Hän tarvitsee lisätietoja tapahtuneesta auttamaan tuleville viranomaisille sekä yhteistyökumppaneille, joita hän tarvittaessa antaa heille jo matkan aikana.

5. Toimi annettujen ohjeiden mukaan
Hätäkeskuspäivystäjä on koulutettu antamaan ohjeita eri tilanteisiin. Noudata hänen
antamiaan ohjeita. Oikein suoritetuilla ensitoimenpiteillä on usein suuri merkitys
tilanteen lopputuloksen kannalta.

6. Lopeta puhelu vasta saatuasi siihen luvan
Liian aikainen puhelun päättäminen saattaa hidastaa auttajien paikalle saapumista.
Saatuasi luvan puhelun päättämiseen, sulje puhelin. Pidä sen jälkeen puhelimesi vapaana, koska päivystäjä tai kohteeseen saapuva auttaja voi soittaa saadakseen lisätietoja tapahtuneesta.

7. Soita 112 aina uudestaan, mikäli tilanne muuttuu

8. Opasta auttajat paikalle. Jos mahdollista, niin mene auttajia vastaan.

Muista, että puhelin on paras turvavälineesi. Pidä se ulottuvillasi.

Huomioi, että...

  • jos hätänumero on hetkellisesti ruuhkautunut, niin älä sulje puhelinta
  • hätäpuheluihin vastataan aina soittamisjärjestyksessä ja mahdollisimman nopeasti
  • hätänumeroon soittaessasi et tarvitse suuntanumeroa
  • hätäpuhelu on maksuton.

Lue lisää:

112 mobiilisovellus
Hätäkeskuslaitos
Tulipalotilanne

Jos puhelinverkossa on häiriöitä etkä saa yhteyttä hätänumeroon:

  • Käynnistä puhelin uudelleen.
  • Ohita PIN-koodi ja soita 112.
  • Näin puhelin hakee toimivan verkon.
  • Hakeudu tarvittaessa häiriöalueen ulkopuolelle (esim. läheiselle mäelle tai muuhun korkeaan paikkaan).