Saavutettavuudella pyritään siihen, että verkkopalvelut ovat kaikkien ihmisten käytettävissä mahdollisimman helposti. Verkkosisältöjen tulee olla ymmärrettäviä ja niitä tulee pystyä käyttämään myös erilaisten avustavien teknologioiden avulla. Saavutettavuusselosteessa kerrotaan mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on, ja miten saavutettavuudesta voi antaa palautetta.
Saavutettavuusseloste
Pirkanmaan pelastuslaitoksen verkkosivusto on osa pelastustoimi.fi -verkkopalvelukokonaisuutta. Verkkopalvelua osoitteessa pelastustoimi.fi kehitetään jatkuvasti. Osa aineistoista sekä toiminnallisuuksista on vielä kesken (mm. asiointi, kieliversiot).
Verkkosivuston palvelinta ylläpitää Valtori. Verkkopalvelu on toteutettu Valtion yhteiselle julkaisualustalle. Alustan ja julkaisujärjestelmän saavutettavuutta parannetaan järjestelmätoimittajien toimesta jatkuvana kehitysprosessina.
Pirkanmaan pelastuslaitoksen alasivuilla osoitteessa pelastustoimi.fi/pirkanmaa on seuraavat poikkeamat yhteiseen saavutettavuusselosteeseen:
Sivustollamme (Lomakkeet ja ohjeet, Paloturvallisuuden itsearviointi, Tulikettu-turvallisuuskoulutus, Ulkoiset pelastussuunnitelmat) on vielä tiedostoja, jotka eivät kaikilta osin ole saavutettavia. Osa materiaalista on päivitetty saavutettavaan muotoon syksyn ja loppuvuoden 2024 aikana. Päivitystyö jatkuu tammikuussa 2025.
Sivustollemme on linkitetty muiden palveluntarjoajien verkkosivuja, joiden saavutettavuutta emme ole täysin pystyneet varmistamaan.
Sivustollamme ei ole ruotsin- tai englanninkielisiä sivuversioita.
Korjaamme vielä yllä tunnistettuja puutteita ja parannamme sivujen saavutettavuutta päivitystyön myötä jatkuvasti.
Saavutettavuusselostetta päivitetty 17.1.2025.
Huomasitko sivustollamme saavutettavuuspuutteen?
Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, pyydämme, että annat palautetta ensin suoraan meille osoitteeseen pel.viestinta@pirha.fiLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä . Pyrimme vastaamaan palautteisiin 14 vuorokauden kuluessa, ja teemme parhaamme asian korjaamiseksi. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta laisinkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficomin ylläpitämällä saavutettavuusvaatimukset.fiLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä -sivustolla kerrotaan tarkasti, kuinka ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.