Pelastuslaitos huolehtii pelastustoimesta ja ensivastetoiminnasta 10 kunnan alueella: Espoossa, Hangossa, Inkoossa, Karkkilassa, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Lohjalla, Raaseporissa, Siuntiossa ja Vihdissä. Lisäksi tuotamme kiireellistä ensihoitopalvelua alueemme kunnissa.
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos on yksi Suomen 22 pelastuslaitoksesta. Laitos tuottaa pelastustoimen palvelut koko Länsi-Uudenmaan alueen kunnille.
Palveluihimme kuuluvat
pelastuspalvelu,
ensihoito,
pelastusviranomaisen suorittama lakisääteinen valvontatoiminta, esim. palotarkastukset,
kemikaalivalvonta,
palontutkinta,
turvallisuuskoulutukset ja -viestintä,
sopimuspalokuntatoiminta.
Pelastuslaitoksen hallinto, tilannekeskus ja päätoimipiste sijaitsee keskuspaloasemalla Espoon Sepänkylässä.
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella on 12 vakinaista paloasemaa. Paloasemista viisi sijaitsee Espoossa. Muut asemat sijaitsevat Hangossa, Karjaalla (Raasepori), Karkkilassa, Kirkkonummella, Lohjalla, Nummelassa (Vihti) ja Tammisaaressa (Raasepori). Vakinaiset paloasemat ovat jatkuvassa ympärivuorokautisessa hälytysvalmiudessa.
Vakinaisten paloasemien lisäksi Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen alueella toimii yli 40 sopimuspalokuntaa.
Organisaatio
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos siirtyi osaksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen organisaatiota 1.1.2023. Pelastuslaitosta johtaa pelastusjohtaja.
Pelastuslaitos jakautuu seuraaviin palveluyksiköihin:
Suunnittelu ja ohjaus.
Palvelutuotanto.
Tuotannon tuki.
Palveluyksiköitä johtavat palveluyksikköjohtajat.
Palvelutuotanto jakautuu seuraaviin alueisiin:
läntinen palvelualue,
itäinen palvelualue,
pohjoinen palvelualue.
Strategia
Arvomme
Arvoihimme kuuluu toimia:
ammatillisesti,
inhimillisesti,
luotettavasti ja
yhteistyössä.
Perustehtävämme
Parannamme ihmisten turvallisuutta ja vähennämme onnettomuuksia:
Neuvomme, ohjaamme, koulutamme ja valvomme.
Pelastamme ihmisiä ja omaisuutta, suojelemme ympäristöä sekä autamme hätätilanteissa.
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen toiminta ja kehittäminen perustuvat pelastuslain mukaiseen palvelutasopäätökseen.
Pelastuslain mukaan alueen pelastustoimi päättää palvelutasosta kuntia kuultuaan. Pelastustoimen palvelutason tulee vastata paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia. Päätöksessä on selvitettävä alueella esiintyvät uhat, arvioitava niistä aiheutuvat riskit, määriteltävä toiminnan tavoitteet ja käytettävät voimavarat sekä palvelut ja niiden taso. Palvelutasopäätökseen sisältyy myös suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Palvelutasopäätös on voimassa määräajan.
Espoon kaupungin hallintosäännön mukaan Länsi-Uudenmaan pelastustoimen palvelutasosta päättää pelastuslaitoksen johtokunta.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen selvitys pelastustoimen palveluiden ja talouden tilasta
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue seuraa järjestämisvastuullaan olevan pelastustoimen palvelujen saatavuutta, laatua ja vaikuttavuutta, kustannuksia ja tuottavuutta sekä vertaa tätä tietoa vastaavaan muita hyvinvointialueita koskevaan tietoon. Hyvinvointialue tuottaa pelastustoimen palveluista ja talouden tilasta vuosittain selvityksen sisäministeriölle ja alueen aluehallintovirastolle.
Omavalvonta tulee Pelastustoimen järjestämislain mukaan toteuttaa osana palvelujen järjestämistä ja tuottamista. Omavalvonnan tavoitteena on varmistaa toteutunut palvelujen laatu, saatavuus ja vaikuttavuus sekä toiminnan lainmukaisuus. Omavalvonta on laatutyötä, jolla kehitetään pelastuslaitoksen toimintaa. Se on jatkuvaa palvelujen laadun ja turvallisuuden varmistamista, seurantaa ja kehittämistä osana johtamista, suunnittelua ja päivittäistä toimintaa. Omavalvonnasta tulee julkaista tietoja alueen asukkaiden ja asiakkaiden nähtäväksi.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2016/679 määrittää periaatteet henkilötietojen käsittelylle. Tietosuojalla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla suojataan henkilön yksityisyys henkilötietojen käsittelyssä. Tämä tarkoittaa asiakkaiden, henkilöstön ja sidosryhmien henkilötietojen suojaamista. Tietosuojan tavoitteena on huolehtia henkilötietojen oikeaoppisesta ja lainsäädännön mukaisesta käsittelystä, jolloin minimoidaan tietojen väärinkäytön mahdollisuudet.
Henkilötietoja käsitellään rekisterin käyttötarkoituksen mukaan. Rekistereistä on laadittu EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset tietosuojaselosteet. Tietosuojaselosteissa kerrotaan asiakkaan oikeuksista ja miten henkilötietoja käsitellään kunkin rekisterin kohdalla, esim. mitä tietoja kerätään ja miten tietoja suojataan.