Takaisin

Sisäministeri Räsänen: Hätäkeskusuudistuksesta hyvät kokemukset

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 11.6.2013 12.39
Tiedote

- Hätäkeskustoiminnan uudistaminen on saatujen selvitysten ja Hätäkeskuslaitoksen tulosten perusteella osoittanut toimivuutensa, totesi sisäministeri Päivi Räsänen tänään tiistaina 11.6. vastaanottaessaan hätäkeskusuudistusta arvioineen ryhmän loppuraportin.

- Esimerkiksi uudessa Oulun hätäkeskuksessa 93 %:iin puheluista vastattiin viime vuonna 10 sekunnissa, kun saman alueen vanhoissa keskuksissa vastausprosentti oli 87 %. Myös hätänumeroon soittaneiden tyytyväisyys saamaansa palveluun on Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan erinomainen.

Räsäsen mukaan arviointiryhmä on ansiokkaasti tarkastellut laajemminkin kansalaisen kannalta tärkeää "auttamisen ketjua" eli hätäkeskuksen, pelastustoimen, poliisin sekä sosiaali- ja terveystoimen toimintaa.

- Ryhmä onkin esittänyt toimenpiteitä viranomaisketjun toiminnan edelleen parantamiseksi ja keskeisten työvälineiden, kuten turvallisuuskriittisten ict-järjestelmien yhteensovittamiseksi. Turvallisuuskriittisten hankkeiden kokonaiskoordinoinnin vastuuttaminen kansliapäälliköille on mielestäni toteutuskelpoinen ehdotus.

Ministeri Räsänen kertoi tilaisuudessa, että hätäkeskustoimintaa on uudistettu merkittävällä tavalla 2000-luvun alusta lukien. Tällöin kunnalliset ja valtiolliset hätäkeskukset yhdistettiin valtion organisaatioksi. Samalla luotiin viranomaisten yhteinen hätäkeskusjärjestelmä, jossa avun saa yhdestä numerosta eikä puheluja tarvitse siirtää viranomaiselta toiselle.

- Tämä suomalainen järjestelmä oli jo tuolloin ainutlaatuinen. Useissa muissa maissa ollaan vielä paljon jäljessä, kuten esimerkiksi Norjan vuoden 2011 joukkosurmista tehty analyysi osoitti.

Hätäkeskusten yhdistäminen jatkuu suunnitellusti edelleen vuoden 2014 loppuun asti. Samalla rakennetaan uutta valtakunnallista tietojärjestelmää, jonka avulla uudet hätäkeskukset verkotetaan toisiinsa. Ministeri Räsäsen mukaan ruuhkatilanteissa hätäpuhelut siirtyvät jatkossa vastattavaksi vapaaseen hätäkeskukseen. Lisäksi tietojärjestelmä mahdollistaa päivystäjien kielitaidon hyödyntämisen valtakunnallisesti sekä viranomaisten yhteisen tilannekuvan muodostamisen.

- Halua ja kykyä uudistuksiin on löytynyt ja löytyy, Räsänen kiitti. - Suuri kiitos kuuluu erityisesti Hätäkeskuslaitoksen henkilöstölle ja myös kaikille yhteistyöviranomaisille. Kansalainen on tärkein asiakkaamme, ja häntä varten teemme työtä.

Lisätietoja: erityisavustaja Niklas Andersson, 071 878 8213