Tillbaka

Inrikesminister Räsänen: Goda erfarenheter av nödcentralsreformen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.6.2013 12.39
Pressmeddelande

Reformen av nödcentralsverksamheten har enligt utredningar och Nödcentralsverkets resultat visat sig vara välfungerande, konstaterade inrikesminister Päivi Räsänen i dag, tisdagen den 11 juni, när hon tog emot slutrapporten av utvärderingsgruppen för nödcentralsreformen.

- Exempelvis vid Uleåborgs nya nödcentral besvarades i fjol 93 % av samtalen inom 10 sekunder, då procenten vid gamla centraler i samma område var 87. Också tillfredsställelsen med nödcentralernas tjänster bland dem som ringt nödnumret är enligt en undersökning som Taloustutkimus gjort mycket hög.

Enligt Räsänen har utvärderingsgruppen gjort en förtjänstfull och mera omfattande granskning av den ur medborgarnas synvinkel viktiga "hjälpkedjan", dvs. nödcentralernas, räddningsväsendets, polisens och social- och hälsovårdsväsendets verksamhet.

- Gruppen har föreslagit några åtgärder för att göra verksamheten i myndighetskedjan ännu bättre och för att få de centrala verktygen, såsom säkerhetskritiska ICT-system, att passa ihop. Jag anser det vara en genomförbar lösning att lägga ansvaret för den övergripande samordningen av de säkerhetskritiska projekten på kanslichefen.

Minister Räsänen berättade att nödcentralsverksamheten har förnyats på ett anmärkningsvärt sätt efter början av 2000-talet. Då sammanslogs de kommunala och statliga nödcentralerna till en statlig organisation. Samtidigt skapades myndigheternas gemensamma nödcentralssystem där man får hjälp genom att ringa ett enda nummer och samtal behöver inte kopplas från en myndighet till en annan.

- Detta finländska system var redan då unikt. Många andra länder ligger klart efter, såsom t.ex. en analys av massakern i Norge år 2011 visade.

Sammanslagningen av nödcentraler fortsätter enligt planerna till slutet av 2014. Samtidigt bygger man upp ett riksomfattande datasystem med hjälp av vilket de nya nödcentralerna bildar ett nätverk. Enligt minister Räsänen kopplas nödsamtalen vid arbetstoppar i fortsättningen till en ledig nödcentral som besvarar dem. Datasystemet gör det dessutom möjligt att utnyttja operatörernas språkkunskaper i hela landet samt att skapa en gemensam lägesbild för myndigheterna.

- Vilja och förmåga till förnyelse har funnits och finns, sade Räsänen. - Speciellt vill jag tacka Nödcentralsverkets personal och också alla samarbetsmyndigheter. Medborgarna är våra viktigaste kunder och det är för dem vi arbetar.

Ytterligare information: specialmedarbetare Niklas Andersson, tfn 071 878 8213
 

Det senaste