Käytä hätänumeroa oikein
112-päivää vietetään joka vuosi 11.2. Päivän tavoitteena on lisätä kansalaisten turvallisuustietoutta. Tänä vuonna päivän teemana oli hätänumeron oikea käyttö ja erityisenä kohderyhmänä lapset ja nuoret.
112-päivää vietetään joka vuosi 11.2. Päivän tavoitteena on lisätä kansalaisten turvallisuustietoutta.
Tänä vuonna päivän teemana oli hätänumeron oikea käyttö ja erityisenä kohderyhmänä lapset ja nuoret. Lapset ja nuoret eivät välttämättä uskalla tai osaa soittaa hätänumeroon. Lasten kanssa onkin hyvä käydä läpi ja harjoitella hätätilanteessa toimimista ja hätänumeroon 112 soittamista.
Milloin soitetaan hätänumeroon?
Soita hätänumeroon 112:
- kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle (poliisi, ensihoito, pelastus- ja sosiaalitoimi)
- kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.
Uskalla soittaa hätänumeroon. Kun soitat hätänumeroon, sinun ei tarvitse tietää etukäteen, mitä tilanteesta tulisi osata kertoa. Hätäkeskuspäivystäjä osaa esittää sinulle tarkentavia kysymyksiä.
Välillä on tilanteita, joissa hätänumeroon ei ole uskallettu soittaa, vaikka se olisi ollut tarpeen. Toisaalta paljon on myös tapauksia, jolloin hätäkeskukseen on soitettu, vaikka ei pitäisi.
Älä soita hätänumeroon:
- kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
- häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa (esim. sähkökatkokset)
- kiireettömissä tilanteissa (esimerkiksi terveysongelma, joka ei ole akuutti, todellinen hätätilanne. Voit kysyä kiireettömissä tapauksissa ensin neuvoa esimerkiksi HUS-alueen Päivystysavusta 116117)
Ennen hätänumeroon soittamista kannattaa pohtia, voiko tilanteen hoitaa omatoimisesti. Jos olet epävarma asiasta, soita silloin hätänumeroon.
112-sovelluksesta löytyy paljon yhteystietoja ja ohjeita erilaisiin tilanteisiin, joten se kannattaa ladata puhelimeen ja tutustua ohjeisiin.