Suomalainen hätäkeskus ansaitsee saamansa tunnustuksen
− Suomalainen hätäkeskus on hieno innovaatio. On merkittävää, että toimiva järjestelmämme huomioidaan myös kansainvälisesti, sanoo sisäministeri Päivi Räsänen ja onnittelee Hätäkeskuslaitosta sen saamasta tunnustuksesta.
Hätäkeskuslaitos palkittiin myöhään keskiviikko-iltana ansiokkaasta työstä tehokkaan hätäkeskustoiminnan hyväksi. Euroopan hätänumerojärjestö EENA (the European Emergency Number Association) palkitsee vuosittain yksilöitä ja organisaatioita, jotka ovat tehneet merkittäviä tekoja tai saavuttaneet erinomaisia tuloksia hätänumeroon 112 liittyen.
Suomi voitti palkinnon kategoriassa kansallinen hätäkeskusjärjestelmä. Palkinto tarkoittaa sitä, että Suomessa on Euroopan tämän hetken parhaiten toteutettu järjestelmä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen. Parannuksia on edelleen luvassa, kertoo ministeri Räsänen.
− Hätäkeskustoimintaa kehitetään paraikaa. Toiminnan ja tehokkuuden parantamiseksi hätäkeskusalueita kootaan edelleen suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja parin vuoden kuluessa on tarkoitus siirtyä kuuden hätäkeskuksen järjestelmään. Väestöpohjaltaan meidän hätäkeskusalueemme ovat kuitenkin vielä silloinkin melko pieniä verrattuna moniin eurooppalaisiin hätäkeskuksiin, hän sanoo.
− Palkinto on omalta osaltaan osoitus siitä, että Hätäkeskuksessa tehdään erittäin hyvää työtä myös muutosten keskellä. Hätäkeskustoimintaa on kehitetty jo useamman vuoden ajan ja haluankin kiittää Hätäkeskuksen henkilöstöä pitkäjänteisestä kehittämistyöstä, sanoo sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg.
Lisätietoja:
kansliapäällikkö Päivi Nerg, 071 878 8203
valtiosihteeri Marjo Anttoora, 071 878 8202