Informationsutbytet mellan EU-ländernas brottsbekämpande myndigheter effektiviseras
Inrikesministeriet har sänt en regeringsproposition på remiss. Propositionen innehåller ett förslag till lag om automatisk sökning och automatiskt utbyte av uppgifter för polissamarbete och till lag om ändring av lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet. Genom propositionen införs de ändringar i den nationella lagstiftningen som EU-förordningen (Prüm II) förutsätter. Remissbehandlingen avslutas måndagen den 19 januari 2026.
Den så kallade Prüm II-förordningen trädde i kraft den 25 april 2024. Syftet är att förbättra det automatiska utbytet av uppgifter ur kriminalregister och fordonsregister mellan medlemsstaterna och Europol och på så sätt bidra till att förebygga, förhindra, upptäcka och utreda brott. I förordningen föreskrivs det om villkoren och förfarandena för automatisk sökning och automatiskt utbyte av DNA-profiler, ansiktsbilder, fingeravtrycksuppgifter och uppgifter ur polisregister och fordonsregister.
Det europeiska indexsystemet frigör resurser
Enligt den regeringsproposition som nu sänts på remiss ska Finland ansluta sig till det europeiska polisregisterindexet (EPRIS), som inrättas genom Prüm II-förordningen. Informationsutbytet mellan polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet och andra länder som deltar i utbytet av polisregisteruppgifter effektiviseras och förenklas genom införandet av EPRIS.
Enligt propositionen kan polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet göra sökningar i polisregisterregistret i ett annat land som infört systemet. En sökning kan göras endast för att förebygga, avslöja och utreda sådana brott som kan leda till fängelse i minst ett år. Sökningarna kan göras endast i samband med enskilda fall. Effektivare och snabbare tillgång till information vid förundersökningar kan bland annat göra straffprocessen snabbare.
I och med att EPRIS tas i bruk kan begäran om information riktas till den stat som har uppgifter om den person som sökningen gäller. På så sätt kan onödiga sökningar och besvarandet av sådana sökningar undvikas, vilket frigör resurser för andra uppgifter. I synnerhet vid utredningar som gäller gränsöverskridande brottslighet är det mer kostnadseffektivt att vid behov få information från flera relevanta medlemsstater där samma personer har varit verksamma.
Enligt förslaget kan sökningar också göras för att söka försvunna personer i samband med en brottsutredning eller i situationer där en försvunnen persons liv eller hälsa kan vara i fara. En sökning kan också göras för att identifiera oidentifierade avlidna.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft hösten 2026.
Mer information:
Hannele Taavila, polisdirektör, tfn 0295 488 568, fornamn.efternamn@gov.fi