Tillbaka

Nödcentralsreformen har förbättrat nivån på nödcentralsverksamheten

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.6.2013 12.59
Pressmeddelande

Nödcentralsreformen har visat sig vara välfungerande. Enligt den arbetsgrupp som hade i uppgift att utvärdera reformen har man lyckats förbättra nivån på nödcentralsverksamheten.

Svarstiderna för nödmeddelanden har förkortats och nödcentralernas stödtjänster för samarbetsmyndigheter har gjorts enhetligare på riksnivå. Den regionala jämlikheten har bevarats eftersom nödcentralernas placering enligt utvärderingsgruppen inte har någon betydelse när det gäller att ta emot meddelanden och producera nödcentralstjänster. Tillgången till nödcentralstjänster har förbättrats och stora nödcentraler tål störningar bättre än små. Nödcentralsreformen har lett till att funktionerna har utvecklats i hela myndighetskedjan och verksamhetsmodellerna gjorts enhetligare på riksnivå. Reformen pågår fortfarande.

Utvärderingsgruppen för nödcentralsreformen överlämnade sin slutrapport till inrikesminister Päivi Räsänen den 11 juni 2013.

Flera förslag till fortsatta åtgärder

Som fortsatta åtgärder föreslår utvärderingsgruppen att man säkerställer finansieringen och verksamhetsförutsättningarna för de system som är kritiska med tanke på säkerheten. Dessutom föreslår utvärderingsgruppen att räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet fortsätter sitt arbete för enhetligare verksamhetsmodeller och gemensamma processer. Gränssnitten för uppdrag och arbetsfördelningen ska förtydligas ytterligare.

För att nödcentralsreformen ska lyckas anser gruppen det vara viktigt att statliga och kommunala myndigheter samtidigt lyckas med andra reformer. Detta förutsätter samarbete och förtydligande av ansvar också mellan ministerierna.

Ur personalens synvinkel framhäver utvärderingsgruppen att utbildningen planeras utifrån framtidens behov, personalens ork i arbetet stöds och reformens konsekvenser följs upp.

Som bäst förbereder man sig inför ibruktagandet av ett nytt nödcentralsdatasystem åren 2014 - 2015. Utvärderingsgruppen anser det vara viktigt att systemet testas tillräckligt och anvisningarna är tidsenliga. Dessutom ska det finnas tillräckligt med resurser och utbildning.

Utvärderingsgruppen hade i uppgift att följa upp nödcentralsreformen och hur den fungerar. På det sätt som regeringsprogrammet förutsätter utvärderade gruppen nödcentralsreformen med tanke på säkerheten, den regionala jämlikheten och personalen. I utvärderingen beaktades kvaliteten, sakkunnigheten och funktionsdugligheten i nödcentralsverksamheten.

Gruppen utvärderade Uleåborgs nya nödcentral som inledde sin verksamhet då nödcentralerna i Lappland och Norra Österbotten sammanslogs. Dessutom följde gruppen upp hur verksamheten i Östra och Sydöstra Finland, dvs. vid nödcentralerna i Joensuu, Kouvola, Kuopio och S:t Michel, övergick till Kuopio.

Utvärderingsgruppens slutrapport finns på ministeriets webbplats: www.intermin.fi/publikation/102013

Ytterligare information: Marjo Anttoora, statssekreterare, tfn 071 878 8202, Johanna Hakala, konsultativ tjänsteman, tfn 071 878 8452
 

Det senaste