Hoppa till innehåll

Västra Nylands räddningsverk producerar akutvårdstjänster i tio kommuner, enligt ett samarbetsavtal med HUS. Första insatstjänsten har över 40 000 larm per år.

Till området hör:

  • Esbo
  • Hangö
  • Ingå
  • Högfors
  • Grankulla
  • Kyrkslätt
  • Lojo
  • Raseborg
  • Sjundeå
  • Vichtis

Räddningsverket producerar också akutvårdens fältchefstjänster i Jorvs sjukvårdsområde. I Lojo och västra Nylands sjukvårdsområde produceras fältchefstjänsterna av HUS.

Akutläkarjourens tjänster produceras av FinnHEMS (på finska).

I området verkar dessutom sjukvårdsdistriktets egna ambulanser och ambulanser av privata tjänsteproducenter.

Akutvårdstjänsternas tillgänglighet, kvalitet och innehåll har definierats HUS beslut om servicenivå.

Ge respons

Du har möjlighet att utveckla vår verksamhet genom att

  • Ge öppen respons
  • Göra en Patientens anmälan om farlig situation
  • Lämna en anmärkning, anmälan om patientskada eller klagomål hos en tillsynsmyndighet (Regionsförvaltningsverket, Valvira).

Vid behov ger patientombudsmannen dig råd för hur du gör en anmärkning, anmälan om patientskada eller anför klagomål.

Patientombudsmän vid HUS  

Öppen respons till akutvården

Du kan ge oss respons både på vården och på vår verksamhet i allmänhet.

Patientens anmälan om farliga situationer

Akutvården kan medföra överraskande och sällsynta farliga situationer. Det kan vara frågan om nära ögat-situationer eller situationer som har orsakat skada.

En trygg akutvård är alltid på personalens ansvar. Det är viktigt att utreda orsakerna till händelsen. Som patient har du möjlighet att göra en anmälan om en farlig situation som du har lagt märke till under din vård. Du kan göra anmälan lätt och anonymt.

Du får inte separat svar på din anmälan, men vi använder anmälningarna då vi utvecklar vården.

Anmäl en farlig situation elektroniskt

Ange AKUTVÅRD/Östra Nylands välfärdsområde som enhet.

Anmärkning

Om du är missnöjd med din vård eller bemötandet i samband med vården kan göra en skriftlig anmärkning. En anmärkning är patienträttighet enligt Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992).

Gör så här:

  • gör en anmärkning antingen med en färdig blankett eller en fritt formulerad text
  • skriv även i den fritt formulerade anmärkningen svar på de frågor som anges i den färdiga blanketten
  • om du gör en anmärkning för en närstående, diskutera först med patienten om möjligt
  • det är bra att skriva i anmärkningen att patienten är medveten om anmärkningen och att hen är missnöjd med vården eller bemötandet
  • ange i anmärkningsblanketten enheten AKUTVÅRD / Östra Nylands välfärdsområde
  • skicka den undertecknade anmärkningen till adressen HUS-sammanslutningen / registratorskontoret, PB 200, 00029 HUS.

Den ansvariga chefen för hälso- och sjukvården svarar för behandlingen av anmärkningen. Hen begär de nödvändiga utredningarna av de personer som deltog i vården samt den chef som svarar för verksamheten.

Vid behov kontaktar vi patienten för att utreda hens åsikt ifall anmärkningen har gjorts av en närstående.

Efter behandlingen av anmärkningen får du ett skriftligt svar.

Anmärkning i anslutning till vården eller bemötandet av patienten (pdf)

Klagomål hos tillsynsmyndigheten (Regionförvaltningsverket, Valvira)

Du kan göra ett klagomål till Valvira om misstanken om felbehandling gäller en patient som har avlidit eller ådragit sig allvarlig skada vid vård, eller om det finns orsak att ingripa i rätten för en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården att utöva sitt yrke.

Övriga klagomål behandlas av regionförvaltningsverken.

Innan du anför ett klagomål rekommenderar hälso- och sjukvårdens tillsynsmyndigheter att du först diskuterar ärendet på din vårdplats och gör en anmärkning. Ett klagomål som rör ett ärende som är äldre än två år utreds inte om det inte finns ett särskilt skäl till det.

 

Det nivåstrukturerade systemet för akutvård

Västra Nylands räddningsverk verkar som en del av det nivåstrukturerade systemet för akutvård. Målet är att föra den undersökningskapacitet och vård som situationen kräver till patienten.

Räddningsverkets enheter är spridda över verksamhetsområdet för att hjälpen ska komma fram så snabbt som möjligt. Enheterna är i beredskap varje dag dygnet runt.

Vi samarbetar bland annat med de närliggande räddningsverken, avtalsbrandkårerna, sjukvårdsdistrikten, FinnHEMs läkarhelikopter, Gränsbevakningsväsendet, primärvården, socialvården och polisen.

Larm till enheterna för första insats kommer koncentrerat från Nödcentralen, som bedömer hurdan hjälp patienten behöver.

Läs mer om akutvård och det nivåstrukturerade systemet.

 

Akutvårdens studerande och praktikanter

Varje år utför flera studerande inom hälsovårds- och räddningsbranschen samt inom medicin arbetspraktik i akutvård inom Västra Nylands räddningsverk. De utför arbetspraktik som anknyter till deras yrkesexamen i ambulanser på vård- eller basnivå.

Dessutom besöker många proffs inom räddnings- och hälsovårdsbranscherna vår akutvårdstjänst varje år.

Läroanstalter som är intresserade av arbetspraktik kan kontakta Västra Nylands räddningsverks lägescentral per telefon på tfn 029 151 2112 eller per e-post på lansi-uusimaa@pelastustoimi.fi.

Studerande som vill hitta en plats för arbetspraktik kan kontakta oss per e-post på ehopiskelijat.lu@pelastustoimi.fi

Glömde du någonting i ambulansen?

Om du glömde någonting i ambulansen, kan du fråga efter den hos Västra Nylands räddningsverks lägecentral 029 151 2112.

Mer information

Akutvårdens kontaktuppgifter

Lägescentralen tfn 029 151 2112 (växel)

e-post: lansi-uusimaa@pelastustoimi.fi

Fakturering: myyntilaskut@luvn.fi

Ge respons