Västra Nylands räddningsverk producerar första insatsen och akutvård i tio kommuner, enligt ett samarbetsavtal med Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS.
Västra Nylands räddningsverk producerar akutvårdstjänster i tio kommuner, enligt ett samarbetsavtal med HUS. Första insatstjänsten har över 40 000 larm per år.
Till området hör:
Esbo
Hangö
Ingå
Högfors
Grankulla
Kyrkslätt
Lojo
Raseborg
Sjundeå
Vichtis
Räddningsverket producerar också akutvårdens fältchefstjänster i Jorvs sjukvårdsområde. I Lojo och västra Nylands sjukvårdsområde produceras fältchefstjänsterna av HUS.
Du kan ge oss respons både på vården och på vår verksamhet i allmänhet.
Patientens anmälan om farliga situationer
Akutvården kan medföra överraskande och sällsynta farliga situationer. Det kan vara frågan om nära ögat-situationer eller situationer som har orsakat skada.
En trygg akutvård är alltid på personalens ansvar. Det är viktigt att utreda orsakerna till händelsen. Som patient har du möjlighet att göra en anmälan om en farlig situation som du har lagt märke till under din vård. Du kan göra anmälan lätt och anonymt.
Du får inte separat svar på din anmälan, men vi använder anmälningarna då vi utvecklar vården.
Ange AKUTVÅRD/Östra Nylands välfärdsområde som enhet.
Anmärkning
Om du är missnöjd med din vård eller bemötandet i samband med vården kan göra en skriftlig anmärkning. En anmärkning är patienträttighet enligt Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992).
Gör så här:
gör en anmärkning antingen med en färdig blankett eller en fritt formulerad text
skriv även i den fritt formulerade anmärkningen svar på de frågor som anges i den färdiga blanketten
om du gör en anmärkning för en närstående, diskutera först med patienten om möjligt
det är bra att skriva i anmärkningen att patienten är medveten om anmärkningen och att hen är missnöjd med vården eller bemötandet
ange i anmärkningsblanketten enheten AKUTVÅRD / Östra Nylands välfärdsområde
skicka den undertecknade anmärkningen till adressen HUS-sammanslutningen / registratorskontoret, PB 200, 00029 HUS.
Den ansvariga chefen för hälso- och sjukvården svarar för behandlingen av anmärkningen. Hen begär de nödvändiga utredningarna av de personer som deltog i vården samt den chef som svarar för verksamheten.
Vid behov kontaktar vi patienten för att utreda hens åsikt ifall anmärkningen har gjorts av en närstående.
Efter behandlingen av anmärkningen får du ett skriftligt svar.
Klagomål hos tillsynsmyndigheten (Regionförvaltningsverket, Valvira)
Du kan göra ett klagomål till Valvira om misstanken om felbehandling gäller en patient som har avlidit eller ådragit sig allvarlig skada vid vård, eller om det finns orsak att ingripa i rätten för en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården att utöva sitt yrke.
Innan du anför ett klagomål rekommenderar hälso- och sjukvårdens tillsynsmyndigheter att du först diskuterar ärendet på din vårdplats och gör en anmärkning. Ett klagomål som rör ett ärende som är äldre än två år utreds inte om det inte finns ett särskilt skäl till det.
Det nivåstrukturerade systemet för akutvård
Västra Nylands räddningsverk verkar som en del av det nivåstrukturerade systemet för akutvård. Målet är att föra den undersökningskapacitet och vård som situationen kräver till patienten.
Räddningsverkets enheter är spridda över verksamhetsområdet för att hjälpen ska komma fram så snabbt som möjligt. Enheterna är i beredskap varje dag dygnet runt.
Vi samarbetar bland annat med de närliggande räddningsverken, avtalsbrandkårerna, sjukvårdsdistrikten, FinnHEMs läkarhelikopter, Gränsbevakningsväsendet, primärvården, socialvården och polisen.
Larm till enheterna för första insats kommer koncentrerat från Nödcentralen, som bedömer hurdan hjälp patienten behöver.
Varje år utför flera studerande inom hälsovårds- och räddningsbranschen samt inom medicin arbetspraktik i akutvård inom Västra Nylands räddningsverk. De utför arbetspraktik som anknyter till deras yrkesexamen i ambulanser på vård- eller basnivå.
Dessutom besöker många proffs inom räddnings- och hälsovårdsbranscherna vår akutvårdstjänst varje år.
Läroanstalter som är intresserade av arbetspraktik kan kontakta Västra Nylands räddningsverks lägescentral per telefon på tfn 029 151 2112 eller per e-post på lansi-uusimaa@pelastustoimi.fi.