Tillbaka

Lakimuutoksella torjutaan hätäpuhelujen turhaa ruuhkautumista

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 5.3.2015 14.02
Tiedote

Hätäkeskus voi jatkossa laittaa jonoon ne hätäpuhelut, jotka tulevat tunnistamattomasta liittymästä tai laitteesta. Tällä tarkoitetaan tilanteita, joissa puhelut tulevat SIM-kortittomista puhelimista. Valtioneuvosto esitti tänään hätäkeskustoiminnasta annetun lain muutosten vahvistamista. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki huomenna 6. maaliskuuta.

Arvioiden mukaan SIM-kortittomista puheluista noin 95 prosenttia on virheellisiä, tahattomia, asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja. Lakimuutoksen tarkoituksena on turvata avun saanti vapauttamalla resursseja puheluihin, joissa avuntarve on kriittistä.

SIM-kortittomat puhelut siirtyisivät erilliseen jonoon, jossa kuultaisiin lyhyt tiedote. Tämän jälkeen puhelut ohjattaisiin normaaliin hätäilmoitusjonoon. Viive olisi arvioilta 17-34 sekuntia.

Viiveen myötä hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden soittajat todennäköisesti luovuttaisivat ennen kuin puheluun vastataan, jolloin hätäkeskusten operatiivinen resurssi olisi käytettävissä oikeiden hätäilmoitusten hoitamiseen.

112-hätätekstiviestipalvelusta apua kuulovammaisille ja muille erityisryhmille.

Hätäkeskuslaitos on lisäksi ottamassa käyttöön 112-hätätekstiviestipalvelun. Hätätekstiviestipalvelu otetaan käyttöön, kun uusi hätäkeskustietojärjestelmä on valmis. Palvelu on tarkoitettu erityisesti kuulovammaisille ja muille erityisryhmille, joille hätäpuhelun soittaminen on vaikeaa tai mahdotonta.

Hätätekstiviestipalveluun tulee rekisteröityä ennalta, jotta voidaan varmistaa palvelutaso ja avun saanti.

Hätätekstiviestin käsittely vie arviolta 10-15 minuuttia, kun hätäpuhelussa aikaa kuluu keskimäärin 1- 2,5 minuuttia. Hätäpuhelu on nopein tapa saada apua.

Laki tulee voimaan 1. toukokuuta 2015.

Lisätietoa hankkeesta: www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/hatailmoituksiin_vastaaminen

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Johanna Hakala, 0295 488 452

Det senaste