Tillbaka

Nödcentralsverksamheten tryggas allt bättre i fortsättningen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 7.2.2014 11.00
Pressmeddelande

Inrikesministeriet har startat ett projekt som har som mål att utarbeta en regeringsproposition med förslag till ändring av lagen om nödcentralsverksamhet. Avsikten är att trygga nödcentralsverksamheten och på så sätt säkerställa bättre tillgång till hjälp. För närvarande tas nödmeddelandena emot i den ordning som de kommer in.

Man kan ringa nödnumret fast det inte finns något SIM-kort i telefonen. Avsikten är att Nödcentralsverket i fortsättningen kan överföra nödmeddelandet till en särskild kö för att vänta på svar om meddelandet kommer från en anordning som man inte kan identifiera eller bestämma positionen för. Med detta avses situationer där samtalen vanligen kommer från telefoner utan SIM-kort. Avsikten är att man i denna särskilda kö hör ett meddelande efter vilket samtalet överförs till den normala nödmeddelandekön. Dröjsmålet uppskattas vara 17 - 34 sekunder.

Syftet med lagändringen är att frigöra resurser till de samtal där man har ett kritiskt behov av att få hjälp. Uppskattningsvis är 95 % av de samtal som kommer från telefoner utan SIM-kort felaktiga, oavsiktliga eller osakliga samtal eller falska larm.

I fortsättningen kan också sms-meddelanden skickas till nödnumret 112

Efter att det nya nödcentralsdatasystemet blir färdigt kan man ta emot nöd-sms på nödnumret 112. För att garantera servicenivån och tillgången till hjälp kräver den nya tjänsten att användarna registrerar sig i förväg.

Det tar uppskattningsvis i medeltal 1 - 2,5 minuter att behandla ett nödsamtal med uppringaren. Att behandla ett nöd-sms tar uppskattningsvis 10 - 15 minuter.

Lagstiftningen om nödcentralsverksamheten är neutral när det gäller olika sätt att göra ett nödmeddelande. Enligt kommunikationsmarknadslagen är teleföretag som är verksamma i ett telefonnät skyldiga att sörja för att användarna per telefon och via sms avgiftsfritt får kontakt med det allmänna nödnumret 112.

Närmare information:
http://www.intermin.fi/sv/lagberedning/mottagande_av_nodmeddelanden

På webbsidan kan du också prenumerera på nyheter till din e-post för att följa hur beredningen framskrider.

Ytterligare information:
Johanna Hakala
, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 452

 

Det senaste