Pelastuslaitoksen suorittama turvallisuusviestintä Keski-Pohjanmaalla

Keski-Pohjanmaan pelastuslaitoksen turvallisuusviestintä on olennainen osa alueen onnettomuuksien ehkäisyä ja kansalaisten turvallisuuden parantamista. Viestinnän tavoitteena on lisätä asukkaiden tietoisuutta turvallisuusriskeistä, opastaa oikeanlaisiin toimintoihin onnettomuustilanteissa ja edistää ennaltaehkäisyä. Pelastuslaitos hyödyntää monenlaisia keinoja tavoittaakseen mahdollisimman laajan yleisön ja varmistaa, että tärkeä tieto menee perille kaikille alueen asukkaille.

Kampanjat ja tietoisuuden lisääminen

Pelastuslaitos osallistuu aktiivisesti erilaisten turvallisuuskampanjoiden järjestämiseen. Näissä kampanjoissa pyritään lisäämään yleistä turvallisuustietoisuutta ja muistuttamaan asukkaita turvallisuuden perusasioista. Esimerkiksi palovaroittimen tarkastusviikot ovat erinomainen tilaisuus herättää kansalaisia huolehtimaan palovaroittimen toimivuudesta. Lisäksi pelastuslaitos tuo esille kausikohtaisia turvallisuusvinkkejä, kuten oikeat käytännöt talvikelissä tai grillauksen turvallisuus kesäaikaan. Kampanjoiden avulla pyritään vaikuttamaan erityisesti riskiryhmiin, kuten ikäihmisiin ja perheisiin, jotka saattavat olla alttiimpia onnettomuuksille.

Digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media

Nykyään pelastuslaitos käyttää tehokkaasti digitaalisia kanavia turvallisuusviestintään. Verkkosivut, Facebook, Instagram ja Twitter ovat keskeisiä tiedotuskanavia, joilla pelastuslaitos jakaa ajankohtaisia turvallisuusvinkkejä, varoituksia ja hälytystehtäviä. Digitaalisten kanavien avulla pyritään tavoittamaan laajasti erityisesti nuoremmat ikäryhmät, jotka saattavat omaksua turvallisuusviestit paremmin näiden kanavien kautta. Lisäksi pelastuslaitos tuottaa videoita ja infograafeja, jotka selkeyttävät tärkeitä turvallisuusohjeita.